Tim Murphy

Irony: failed Herald editor advises ODT how to run a better paper behind a paywall

…this week the biggest publisher outside of the two main companies announced time will soon be up for its free-loading readers. Dunedin-based? Allied Press told The NBR (ironically in an article behind the NBR’s paywall) Otago Daily Times had?been “giving away our content free for long enough.”? Fighting talk.

The publication’s paywall plan is a bold move by a paper which does not often chop?or change. Its design is conservative and it carries some distinctly old-fashioned local content.?In 155 years in print it has only had 15 editors.

The current website certainly could do with a refresh and the sample digital edition it offers to digital subscribers is more than ten years old.

“Don’t judge us by the site we have today,” editor Barry Stewart told Mediawatch.

“The website will be completely different when it re-launches in April.?We acknowledge that the website is dated, but print has been our focus”.

Tim Murphy, ex-editor of the NZ Herald, who oversaw part of its decline pipes in:? Read more »

Staff announcements for NZ Herald Monday

As reported earlier.

Sources via?the tipline?a mole in the NZ Herald’s aghast newsroom tell me that after popular and competent Editor?Tim Murphy’s rolling sudden departure soon we will see emerge a “victor” from the spoils announced in a new?role.

Unknown to the shop floor this?player has pre-positioned themselves these past months moving political?spectrum after getting themselves embroiled in matters they shouldn’t. ?? Read more »


Drinnan joins Fisher on the making stuff up naughty bench at the Herald

We all know David Fisher makes stuff up, he got slammed as did his editor Shayne Currie, by the Press Council for making stuff up over a Customs story.

John Drinnan is another who makes stuff up, often interviewing his keyboard and yesterday he got his chops busted.

So egregious were his “fabrications” yesterday that MediaWorks issued a very strongly worded press release.

Their spokeswoman, Rachel Lorimer said:

CLARIFICATION ? Jono and Ben and Campbell Live

There is on-going speculation that the Jono and Ben show is being considered as a possible replacement for Campbell Live.? This seems to be based on a fabrication by the Herald and has unfairly led to significant negativity towards Jono Pryor, Ben Boyce and the rest of the Jono and Ben team.

For the avoidance of doubt, MediaWorks Corporate Counsel, Alex Nicholson makes the following statement:

“The statement in John Drinnan?s articles in relation to the Jono and Ben show, which is attributed to ?TV3 bosses?, is a complete fabrication and is not based on fact. Jono and Ben has?never?once been mentioned in any MediaWorksmanagement forum, discussion or document as a possible replacement for Campbell Live.??

Read more »

Telegraph chief political journalist quits because paper lacked the stones to publish things that might upset their advertisers

Tim Murphy from the NZ Herald tweets about Peter Oborne?the chief political journalist of The Telegraph, who has resigned because the paper lacked the stones to publish things that might upset their advertisers ? for example the recent scandals around HSBC bank.

This is?a big story over there at the moment.

Circulation was falling fast when I joined the paper in September 2010, and I suspect this panicked the owners. Waves of sackings started, and the management made it plain that it believed the future of the British press to be digital. Murdoch MacLennan, the chief executive, invited me to lunch at the Goring Hotel near Buckingham Palace, where Telegraph executives like to do their business. I urged him not to take the newspaper itself for granted, pointing out that it still had a very healthy circulation of more than half a million. I added that our readers were loyal, that the paper was still very profitable and that the owners had no right to destroy it.

The sackings continued. A little while later I met Mr MacLennan by chance in the queue of mourners outside Margaret Thatcher?s funeral and once again urged him not to take Telegraph readers for granted. He replied: ?You don?t know what you are fucking talking about.?

Ahhh the arrogance of mainstream media editors and executives.

Solecisms, unthinkable until very recently, are now commonplace. Recently readers were introduced to someone called the Duke of Wessex. Prince Edward is the Earl of Wessex. There was a front page story about deer-hunting. It was actually about deer-stalking, a completely different activity. Obviously the management don?t care about nice distinctions like this. But the readers do, and the Telegraph took great care to get these things right until very recently.

The arrival of Mr Seiken coincided with the arrival of the click culture. Stories seemed no longer judged by their importance, accuracy or appeal to those who actually bought the paper. The more important measure appeared to be the number of online visits. On 22 September Telegraph online ran a story about a woman with three breasts. One despairing executive told me that it was known this was false even before the story was published. I have no doubt it was published in order to generate online traffic, at which it may have succeeded. I am not saying that online traffic is unimportant, but over the long term, however, such episodes inflict incalculable damage on the reputation of the paper.

Herald bombs? Read more »

Capitulation by the NZ Herald

Despite a front page cartoon echoing The Independent’s own cartoon, the NZ Herald has actually capitulated to Islamic terrorism today.

Even David Farrar managed to post Charlie Hebdo cartoons today.

But what does the NZ Herald do despite claiming solidarity with Charlie Hebdo?

They capitulate. Publishing cartoons but none of the ones deemed so offensive to easily outraged Islamic fanatics.

A reader notes:

I noticed today that the Herald had published cartoons from?Charlie Hebdo.

I was surprised at their bravery as most MSM are afraid?to publish these due to the fear of Islam. I then looked at them and?noticed that their were no cartoons about Islam in their selection and?many were against the anti-immigration movement.

Surely they should?have shown a varied selection of their cartoons including anti-Islamic?ones?

Self-censorship again? ?? Read more »

Journalists relying on criminals to do their reporting for them


While Matt Nippert and David ‘Tainted’ Fisher are lapping up the adulation of the script kiddies in Wellington there is yet another article about the failure of journalistic ethics, where it appears that journalists are quite happy to rely on criminals to their reporting for them.

These so-called investigative journalists are even still in touch with the hacker of my emails (if tweets from the Kiwicon are accurate)…so much for their journalistic integrity and they claims at being investigative journalists.

Ryan Holiday, someone knows a thing or two about manipulating the media, writes?about the media’s strategy of relying on criminals to do their reporting for them.

At first, I thought the media response to the celebrity hacking scandal was sanctimonious. Now I realize it was rank hypocrisy. Just shameless, awful hypocrisy from a group hardly better than the criminals they enable.

Because after every outlet, from Perez Hilton to Jezebel, called the hack, leak and publishing of nude photos of celebrities, including Kate Upton and Jennifer Lawrence, a crime, none of them seem to have any problem publishing the spoils of the Sony hack, particularly the many private conversations of its co-chairman Amy Pascal.

As Marc Andreessen put it on Twitter last week: ?Hackers steal a company?s email files. No bad acts by company revealed. Press prints emails. Journalism, or federal crime??

That?s exactly right. It?s the question we should be asking here.

How on earth do all these outlets?including The New York Times no less?justify printing or covering the contents of private emails obtained through clearly criminal acts? And not only that, but many in the media consider it real journalism and, in one case, criticize Sony for ?choosing to stay silent? for months before telling anyone they?d been a victim?

?There?s really no other way to explain the horrifying lack of empathy so many of them show, time and time again, when women of all levels of fame are treated like they exist to be bullied and mocked.?

Well put, Jezebel. It makes it extra ironic that your boss, Nick Denton actually wrote a memo to Gawker?s staff in which he lauded the publishing of the Sony emails and said ?that?s how good our editorial can be every day.? Really? That?s how good? Not: That?s how low we?re willing to stoop. This is the same guy who spoke last year about wanting to have a company people were proud to work at. These are the same people who criticized the supposed bullying tactics of #GamerGate, even though what they do is just as bad.

Read more »

Do disclaimers on native advertising work?

As the NZ Herald and Fairfax move to extend their already considerable investment in native advertising, the advertising made to look like journalism, there is growing evidence that their disclaimers don’t work.

The disclaimers are what news executives like Tim Murphy and Shayne Currie use to justify their extension of native advertising.

While publishers are producing and running sponsored?content in greater numbers, one thing they haven?t figured out?is how to effectively label their output. Some publishers are particularly overt about it, while others are content with making readers work a little bit harder. And no one?s quite sure which approach works best.

The real challenge is that a lot of those disclosures may not be all that effective. A new study from?analytics platform?Nudge found that the most?common?native ad disclosures are actually the least effective at helping readers identify their content as ads. Sponsored content using disclosure techniques?like the home page buyout (used, for example, by The Wall Street Journal) and the persistent disclosure banner (used by Slate) were only identified as ads by readers 29 percent of the time.

In contrast, Nudge found that over half of the 100 people it polled were able to to identify ads that featured disclosures within the content itself. In-content disclosures are rare?compared to the other techniques, though.

Nudge?s?conclusion: Some publishers?may be going out of their way to label?sponsored content, but readers are barely noticing them, thanks to banner blindness and small labeling. Ben Young, CEO of Nudge,?said that this is more than publishers?staying honest in the eyes of the FTC. Bad disclosure can actually hurt brands, too. ?Effective disclosures mean effective brand recall,? he said.

[…] ?? Read more »

Don’t panic Mr Mainwaring, don’t paniiiic!

Last night’s poll has been a bit of a downer for those on the right. ?People have been quick to point out that the Dirty Politics damage is only now starting to show through.

But it might just be useful to remind you that one poll doesn’t make an election result. ? One of the ways to look at it, is to check Curia’s Poll of Polls – the one where the most recent poll results are averaged. ?First, how it was before last night’s poll came out:


Read more »

Cry Baby of the Week

Cry Baby of the Week -  Lucy Johnston paid to have her dog Immy flown to Wellington. Immy ended up with strangers at a student party...party animal

Cry Baby of the Week – Lucy Johnston paid to have her dog Immy flown to Wellington. Immy ended up with strangers at a student party…party animal

It looks like Fairfax has caught Tim Murphy’s hate on Air NZ campaign with a ridiculous story blaming Air New Zealand for the stupid decisions of a “friend of a friend” of an idiot who sent her dog as unaccompanied baggage to Wellington.

A Wellington pet owner is calling for Air New Zealand to sharpen up its act after a series of mishaps led to her dog ending up at a student party in Palmerston North.

Lucy Johnston paid $200 for her poodle-bichon frise cross Immy to be flown unaccompanied from Dunedin to Wellington last weekend. While Johnston waited at Wellington Airport to collect her, Immy had already been diverted to Palmerston North.

Air New Zealand contacted her to say Immy could be put in the cargo hold on the bus that was bringing passengers back to Wellington.

When Johnston’s questions about the cargo hold’s ventilation went unanswered, she made the call to drive the two hours to Palmerston North.

As she drove, she was contacted by a staff member at Palmerston North airport to say it was about to close and Immy had to be picked up immediately.

Read more »

The collapse of the Herald, predicted in 2009 and slowly grinding on

After reading of poor Tim’s travels, I found this article by Michael Bassett from 2009 on the demise of the Herald. ? ?

It’s not the fact he openly outlines the failures, hints at Bernard Orsman interviewing his keyboard or making stuff up, he goes on to lay the blame at Tim Murphy’s feet for not acting to change either Orsman’s style or just moving him on. ?

Roll on 5 years, yawn, same story, same mistakes and poorly researched articles or just plain made up on the fly.

Maybe this article should be compulsory reading for the executive team and board, along with their latest KPI indicators and their total and advertising revenue, circulation and overhead costs, that would be an interesting exercise to benchmark over the last 10 years.

In case you hadn?t noticed it, the New Zealand Herald, the paper that used to claim to be the country?s premier paper of record, has abandoned this aspiration and seems intent on becoming a mere British-style tabloid. Its journalists are down to a skeleton of reporters; the sub editing (those who fit the headlines to the story below) seems to have fallen into the hands of deliberate troublemakers; and the editor, Tim Murphy, appears not to be in charge of what appears in his paper.?

You might think these are rather strong comments. They are. They describe a state of affairs that is poisoning too many relationships around Auckland, and causing the time of competent people to be wasted on countering deliberate falsehoods that appear in the Herald. Several key people in Auckland local government now refuse to talk to Bernard Orsman, the Herald’s so-called Auckland City Reporter, because he twists words given to him, fabricates stories, and seems determined not to report the news, but to try to create it.?

Read more »